Na selectie van uw postcode, wijzen wij u het relevante personeel toe dat u meteen van dienst is.
Kunststof is een veel besproken materiaal. We weten dat hoogwaardige polymeren een bijdrage kunnen leveren aan de bescherming van hulpbronnen en het milieu, en hebben dit tot centraal punt gemaakt van onze bedrijfsactiviteiten.
We kijken naar kunststoffen in drie fasen: tijdens hun productie, tijdens het gebruiken aan het einde van de levensduur van het product. Op deze pagina laten we u onze antwoorden zien omtrent de vraag van duurzaamheid, zowel voor wat betreft onze producten en in het dagelijkse leven bij igus. Nog niet alles is beantwoord, en voor sommige zaken, vooral met betrekking tot duurzame productie, werken we nog aan antwoorden en oplossingen.
Nog op te lossen:
Doelen:
Na de omschakeling van de iglidur tribofilament i150 zijn de tribofilamenten iglidur i151, i180 en i180-BL nu ook verkrijgbaar op een 750 g kartonnen spoel. Kartonnen filamentspoelen hebben een 50% lagere CO2-voetafdruk dan conventionele polypropyleen spoelen en zijn voor gebruikers veel gemakkelijker te recyclen.
94% van het nieuwe iglidur N94 glijlagermateriaal is hernieuwbaar. Het materiaal biedt ook de klassieke iglidur voordelen. Het is geoptimaliseerd voor smeermiddelvrij droog bedrijf en maakt een nauwkeurige berekening van de levensduur in glijlagertoepassingen mogelijk.
In onze tandkranslager iglidur PRT-02-30-ECO gebruiken we regranulaat uit eigen productie. De hier geselecteerde materiaalcombinatie, iglidur P4 en iglidur M260, werken heel goed samen en zorgen voor een lange levensduur.
We hebben tests uitgevoerd op de wrijvingscoëfficiënt en de slijtagesnelheid van onze materialen op houten assen. Glijlagers en voeringen gemaakt van de materialen iglidur® J en J4 werden getest op verschillende houten assen en vergeleken met metalen assen. Kortom: drylin lineaire technologie werkt met hout.
Ons nieuwe materiaal xirodur ECO B180 bestaat uit reeds gebruikte grondstoffen, zoals spruw uit de spuitgietproductie, en wordt in eigen beheer weer verwerkt tot kunststofgranulaat. De productie middels spuitgieten resulteert tenslotte in een ECO allrounder in het groen met gerecyclede binnen- en buitenringen van geverfd xirodur B180 en een kooi van gerecycled iglidur materiaal.
De productie van 1 m³ kunststof kost ongeveer 50% minder energie dan die van 1 m³ staal of aluminium.
De productie van hoogwaardige kunststoffen is verantwoordelijk voor slechts 0,5% van het wereldwijde olieverbruik.
Alle elektriciteit die we kopen is groen en we reduceren het energieverbruik van onze machines en apparatuur. We kopen spuitgietmachines die 40% zuiniger zijn en vervangen de oude exemplaren. We hebben het energieverbruik in 2021 met 11% verminderd, terwijl we de productie-uren hebben verhoogd.
99% van onze afkeur bij de spuitgietproductie (gietkanalen, defecte onderdelen) wordt gerecycled en teruggevoerd naar het productieproces.
Mechanische maatregelen zoals magnetisch folies en geleideplaten voorkomen dat onderdelen in het productieproces uit de machines vallen en afval worden. Dankzij deze en andere maatregelen hebben we onze afvalratio (productieafval + verwerkt materiaal) in 2021 met 21% verlaagd.
Om ons milieubeleid transparant en inzichtelijk te maken, zijn wij sinds 2019 gecertificeerd volgens de ISO-norm 14001, een internationaal erkende basis voor milieumanagementsystemen. Dit helpt ons op onze weg naar een CO2-neutrale fabriek.
Ons energiemanagementsysteem is gecertificeerd volgens internationale normen. Het hoofddoel van de ISO 50001 norm is bedrijven te helpen hun energiegerelateerde prestaties te verbeteren door systemen en processen op te zetten.
27 miljoen ton aan vet verontreinigen wereldwijd het milieu elk jaar. Onze polymeren vereisen geen smering.
50% van alle smeermiddelen die wereldwijd wordt verkocht komt in het milieu terecht. (Bron: M. P. Schneider, 2006)
1 liter olie verontreinigt 1.000.000 liter drinkwater. (Bron: Saskatchewan Association for Resource Recovery Corp., 2008)
1/3 van het totale brandstofverbruik van een auto wordt gebruikt voor het overwinnen van de wrijving in de motor, versnellingsbak, banden en remmen. (Bron: K. Holmberg, P. Andersson, A. Erdemir, 2012)
De wereldwijde vraag voor smeermiddelen zal jaarlijks met 2 % toenemen, volgens de voorspellingen = 45,4 miljoen ton in 2019. (Bron: The Freedonia Group, 2015)
Onze polymeren zijn geoptimaliseerd voor slijtage. Ze corroderen niet en worden niet vuil van vet en vuil. Ze gaan langer mee en hoeven niet vaak vervangen te worden. Dankzij onze talloze testen in het testlaboratorium, kunnen we hun levensduur exact berekenen.
Kunststoffen zijn lichter dan staal en besparen gewicht en daarmee ook energie die nodig is voor de beweging. In een vliegtuig komt dit neer op ca. 4 kg wanneer kunststof iglidur glijlagers worden toegepast in plaats van metalen gerolde lagers. Dit heeft weer een positief effect op het kerosineverbruik.
Onze polymeren zijn tribologisch geoptimaliseerd en kennen een geringe wrijving. Samen met het lagere gewicht, waarborgt dit dat er minder aandrijfenergie gebruikt hoeft te worden om een machine-onderdeel in een toepassing te bewegen.
Componenten worden niet vervangen totdat ze het einde van hun levenscyclus hebben bereikt - dit is het idee achter ons smart plastics productassortiment. Sensoren geven slijtage aan en onderdelen worden vervangen indien echt nodig; grondstoffen worden zorgvuldig en rationeel gebruikt.
Het niet hoeven te vervangen van de hele applicatie wanneer slijtage optreedt was één van de belangrijkste ideeën toen we onze vervangingslagers ontwikkelden voor lineaire geleidingen. De rail wordt niet beschadigd en de lagerbehuizing kan opnieuw worden gebruikt. Dit bespaart grondstoffen - en resulteert tegelijkertijd in lagere kosten.
Met iglidur N54 hebben we een standaard glijlager ontwikkeld dat universeel kan worden ingezet en tot wel 54% bestaat uit hernieuwbare grondstoffen. Het lager van biopolymeer toont aan dat componenten duurzaam kunnen zijn en motiveert ons bij onze toekomstige productontwikkeling.
Wij recyclen oude kunststof kabelrupsen, niet alleen die van onszelf, maar van elke fabrikant. Ons programma is uniek en werd in september 2022 bekroond met de Rijnlandse Ondernemingsprijs, in de categorie "Duurzaamheid". Wij leveren het materiaal aan onze productie- of recyclingpartners en u ontvangt een waardebon per kilo kabelrups. Sinds 12/2021 hebben we al 25,97 ton materiaal ontvangen. Doe met ons mee!
We hebben vijf miljoen euro geïnvesteerd in Mura Technology, een bedrijf dat met een nieuwe technologie, HydroPRS (Hydro Plastic Recycling Solution), ongesorteerd plastic afval binnen 20 minuten omzet in ruwe olie. Bespaart hulpbronnen met druk, temperatuur en water. De bouw van de eerste grootschalige fabriek startte in april 2021 en steeds meer bedrijven werken samen met Mura Technology.
Verwarmen op gas, is dat wel nodig? Bij het productieproces komt veel warmte vrij, dus daar moet je wat mee kunnen doen? Hoe slagen we erin om de restwarmte te benutten? Dat is wat een team van igus-engineers zich afvroeg en het begon uit te proberen. Het resultaat: het concept voor een verwarming die de restwarmte van machines gebruikt. Het plan: op de vestiging in Keulen (D) geen gebouwen meer met gas verwarmen en het concept vrij ter beschikking stellen aan engineers en werktuigbouwkundigen, dus aan de industrie. We noemen het MHRS - Machine Heat Recovery System.
Jaarlijks belandt 8 tot 12 miljoen ton plastic in de oceanen, grotendeels via rivieren. Plastic Fischer's aanpak om afval in de rivieren te verzamelen is goedkoper dan het uit zee te halen. Hoe werkt het project? Lokale mensen vissen met speciale apparaten het afval uit rivieren en krijgen daar een vast inkomen voor terug. Het ingezamelde plastic afval, dat grotendeels als niet-recyclebaar is geclassificeerd, wordt afgevoerd naar thermische verwerkingsinstallaties: het wordt verbrand met energieterugwinning. In totaal financiert igus de inzameling van 10.000 kg plastic afval. In januari 2023 kon Plastic Fischer 3.340 kg plastic inzamelen en verwerken in Kanput en Mangalore (India). Dit gaf minstens 34 mensen een vast inkomen en op sommige dagen hielpen er extra arbeiders mee.
Elke dag drijft een ton afval via de Rijn de Noordzee in. Dat is een enorme hoeveelheid. Al jaren houdt, K.R.A.K.E. ("Krake" is het Duitse woord voor octopus), een vereniging uit Keulen zich bezig met het bestrijden van afval in en op de Rijn. De vereniging zette in september 2022 een grote stap voorwaarts met een drijvende afvalvanger. Aan de oppervlakte drijvend afval drijft in de passieve opvanginstallatie, die is ontworpen op basis van een installatie die op de Theems in Londen wordt gebruikt. Leden van de vereniging maken de val regelmatig leeg en registreren het afval op het land en evalueren het wetenschappelijk in samenwerking met de Universiteit van Bonn. De hoop is dat dit leidt tot een langlopend onderzoek naar plastic afval in de Rijn. We zijn verheugd sponsor te zijn van dit moedige project, wensen het veel succes en danken de betrokkenen voor hun inzet.
Het begon als een kerstgeschenk voor klanten en nu zijn er verschillende campagnes, niet alleen in Duitsland, maar ook in Turkije, Mexico en India. Van jonge boompjes tot grote stadsbomen, wij planten en verzorgen bomen en struiken in kleine en grote campagnes. Door grote gebieden met nieuwe bomen aan te leggen, hopen we de CO2 belasting in de atmosfeer te helpen verminderen.
De draaiende dieselgeneratoren van containerschepen in de haven vormen een ernstig probleem. Zij stoten fijnstof, stikstof- en zwaveloxiden en CO2 met tonnen tegelijk uit in het milieu en de atmosfeer. In 2022 creëerden wij iMSPO, een mobiel stopcontact waarmee containerschepen gemakkelijk, snel en vooral flexibel van walstroom kunnen worden voorzien. Als het ook "groen is", dan is de weg naar de "emissievrije haven" vrij.
Wat doet igus met elektrische apparaten nadat hun levensduur is verstreken? Tot voor kort ging het rechtstreeks naar de afvalverwijdering, en in grote hoeveelheden: jaarlijks werd tot 5 ton elektronisch afval geproduceerd. Dat is nu verleden tijd. De werkgroep reguse, een vereniging van igus-stagiairs, redt uit elektronisch afval wat nog bruikbaar is, bv. laptops, pc's en monitoren. Het verwerkt de oude apparaten, biedt ze voor weinig geld aan igus-medewerkers aan of schenkt ze, bijvoorbeeld aan scholen en verenigingen. De opbrengst gaat naar duurzame projecten.
Een fiets die niet roest. Geen onderhoud, geen smering. Samen met sterke partners bouwen we aan de stadsfiets van morgen: robuust, duurzaam en gemaakt van meer dan 90% kunststof - van het frame tot de lagers en de tandriem. Een groot deel van de benodigde grondstoffen kan worden gedekt door recycling van kunststofafval. Wil je meer te weten komen?
Zelf vervangende onderdelen produceren gemaakt van slijtvaste iglidur tribo-polymeren - deze mogelijkheid is nu ook beschikbaar voor consumenten. In de context van het project "3D-printen van vervangende onderdelen voor iedereen", ondersteunen we repair-cafés, open werkplaatsen en FabLabs met filamentdonaties. Ze kunnen geheel gratis tot twee rollen filament per aanvraag ontvangen. Meer informatie over het project, dat we in eerste instantie aanbieden in Duitstalige landen, is beschikbaar via onze informatiepagina.
Het bedrijfsgebouw in Denemarken wordt verwarmd door verwarmingspompen die worden gevoed met warmte uit het eigen geothermische systeem van het bedrijf. Het systeem heeft een buffervat dat de overtollige warmte van het koelproces in de zomer absorbeert om het gebouw in de winter te verwarmen. De elektriciteit die gebruikt wordt om de pompen te laten werken, komt van 100% groene stroom en wordt opgewekt uit de energie van windturbines. Bovendien wordt het regenwater van het dak van het gebouw opgevangen, door een zuiveringsproces geleid op de buitentrappen van het gebouw en naar de waterloop langs Lysholt Allé geleid.
Onze vestiging in Oostenrijk maakt nu gebruik van elektrische auto's. Vanaf oktober 2022 bevinden er zich al vijf elektrische auto's in het bedrijfswagenpark en zijn er nog eens vijf besteld. Een duurzaam pluspunt: drie van de personeelsvoertuigen rijden op zonne-energie. Dit wordt mogelijk gemaakt door fotovoltaïsche systemen die op de daken van luchthavens en huizen zijn geïnstalleerd. Deze oplossing is niet alleen duurzaam maar ook stressvrij, want de auto's worden voor uw eigen voordeur opgeladen en zijn 's ochtends gegarandeerd klaar voor de dag.
Onze collega's in Singapore en Maleisië hebben verschillende maatregelen genomen om het energieverbruik in kantoren en assemblageafdelingen te verminderen:
Extruders voor de productie van stafmateriaal moeten gekoeld worden om vlekkeloos te kunnen werken. Hiervoor stroomt koud water door de machine. Het warmt daarbij op, en tot voor kort werd het in het riool geloosd. Dit is veranderd met het terugkoelsysteem: nadat het water door de machine is gegaan, wordt het afgekoeld in een koeltoren, opgeslagen en kan het opnieuw worden gebruikt om de machine te koelen. We gebruiken ook dergelijke koelsystemen voor onze spuitgietmachines.
Op het dak van het kantoorgebouw van de igus-vestiging in Spanje zijn sinds 2021 29 zonnepanelen geïnstalleerd. De elektriciteit die ze generen vormt een derde van de totale energiebehoefte.
In 2021 realiseerden we 31,2% minder CO2-uitstoot dan in 2020. Dit cijfer heeft betrekking op Scope 1 en Scope 2 emissies. De omschakeling naar groene stroom medio 2021 en naar klimaatneutraal gas in oktober 2021 zal hierbij een sleutelrol spelen.
Maandag t/m vrijdag van 8.00 uur - 20.00 uur.Op zaterdagen 8.00 uur tot - 12.00 uur.
24h