IV. Leverings- en afnameplicht
De leveringstermijn gaat in nadat alle voor de uitvoering van de order benodigde documenten, de aanbetaling en de door de klant beschikbaar te stellen materialen, voorzover overeengekomen, ontvangen zijn. Indien de verzending buiten de schuld van igus onmogelijk is, wordt de leveringstermijn geacht te zijn nagekomen door de kennisgeving dat het bestelde gereed is voor verzending. Indien igus door haar eigen schuld niet in staat is de overeengekomen termijnen na te komen zonder dat haar grove nalatigheid of opzet te verwijten valt, heeft de klant met uitsluiting van andere rechtsmiddelen het recht om, na het verstrijken van een redelijke nadere termijn, schadevergoeding wegens te late levering te vorderen of de overeenkomst te ontbinden, indien hij in zijn ingebrekestelling heeft aangekondigd van de prestatie af te zien. De schadevergoeding is beperkt tot hoogstens 5% van dat deel van de leverantie dat niet conform de overeenkomst is uitgevoerd. Bij afroepcontracten waarin geen looptijd, partij-omvang of ontvangsttermijnen zijn overeengekomen, kan igus uiterlijk drie maanden na bevestiging van de order bindende vastlegging hiervan verlangen. Indien de klant niet binnen drie weken aan deze wens tegemoetkomt, is igus bevoegd de klant twee weken te geven om alsnog te reageren en na afloop daarvan de overeenkomst te ontbinden of de levering te weigeren en schadevergoeding te vorderen. Indien de klant zijn afnameplicht niet nakomt, is igus – onverminderd de andere haar toekomende rechten – niet aan de voorschriften over noodverkoop gebonden en kan zij de te leveren producten, na kennisgeving aan de klant, onderhands verkopen. Indien igus geleverde goederen uit coulance terugneemt, dienen deze onbeschadigd, in de originele verpakking en vrachtvrij op de afgesproken termijn worden terugbezorgd. igus is bevoegd redelijke, voor de terugname gemaakte onkosten in rekening te brengen. In geval van overmacht is igus bevoegd de levering voor de duur van de belemmering en een redelijke aanlooptijd uit te stellen, of de overeenkomst voor het nog niet uitgevoerde deel geheel of gedeeltelijk te ontbinden. Aan overmacht worden gelijkgesteld stakingen, uitsluitingen of onvoorzienbare omstandigheden zoals bedrijfsstoringen, die het igus onmogelijk maken ondanks alle in redelijkheid te verlangen inspanningen tijdig leveren. Dit geldt eveneens indien de bovengenoemde omstandigheden zich tijdens een verzuim of bij een toeleverancier voordoen. De klant kan igus verzoeken binnen twee weken te laten weten of ze de overeenkomst wil ontbinden dan wel binnen een redelijke termijn alsnog wil leveren. Geeft igus geen uitsluitsel, dan kan de klant de overeenkomst voor het niet uitgevoerde deel ontbinden. igus stelt de klant onmiddellijk in kennis indien zich een geval van overmacht voordoet. Ze dient de schade voor de klant zo veel mogelijk te beperken.