Verander van taal :

Mensen denken dat stuurstroomkabels saai zijn, maar ze houden de industrie wereldwijd draaiende. De stuurstroomkabel is de kabel bij uitstek en heeft meestal één groen/gele ader voor aarde en veel zwarte aders voor de signalen. Het speciale aantal aders komt door de typische aderwikkelingstructuur van vroeger. Aders werden vroeger in lagen verdeeld, dus werd er een bepaald aantal aders gespecificeerd. Tegenwoordig zijn er robuustere manieren van aderwikkeling. Omdat de kabel signalen verwerkt van het gebruikelijke wisselstroomnetwerk, wordt hij normaal gesproken ontworpen in de 300V/500V spanningsklasse. Er is ook een afgeschermde variant van deze kabel beschikbaar als de elektromagnetische compatibiliteit daarom vraagt.
Wij vertrouwen op bundels gewikkelde aders
Onze besturingskabels vanaf 12 aders hebben een speciaal mechanisch ontwerp voor een lange levensduur bij beweging. We gebruiken zogenaamde bundels met een korte spoedlengte.
Maar wat betekent 'bundels van aders' concreet?
Bij de in bundels gewikkelde aders worden de aders, afhankelijk van het aantal aders, in bundels gevlochten en worden deze bundels vervolgens opnieuw gevlochten. Deze zeer complexe methode is echter noodzakelijk om de duw- en trekkrachten van de beweging op te vangen. Deze krachten ontstaan wanneer de kabel in de radius ligt. De ader wordt in de binnenradius samengedrukt en in de buitenradius uitgerekt. Wij hebben de kern in bundels ontwikkeld zodat deze krachten niet te veel druk uitoefenen op een kern, omdat een kern zo voortdurend van positie kan veranderen binnen de kabel. Dit zorgt voor een gelijkmatige verdeling van de krachten. Dit is vooral belangrijk om het zogenaamde kurkentrekker effect te voorkomen, dat vaak optreedt bij lange afstanden.

In de loop van de kabelontwikkelingen over de afgelopen decennia zijn er zeven principes geëvolueerd welke een kabel van een hoge kwaliteit en met een lange levensduur in een kabelrups garanderen. Bij igus noemen we deze bevindingen de "zeven redenen".


Kabel in de vorkheftruck - een bijzondere uitdaging
Een zeer exotische toepassing voor ons is het op- en afrollen van kabels via kunststof rollen op de vorkheftruck in de mast. Deze kabel wordt zo getrokken dat hij niet van de haspel springt wanneer het voertuig rijdt. Bovendien zorgt de afbuiging via deze rollen voor een extreme belasting van de strengen. Jaren geleden ontdekte onze klant dat dit tot problemen kan leiden en wilde hij dit zelf grondig testen. We mochten met ons product deelnemen aan de tests van de klant en konden hen overtuigen met de speciale, in bundels gewikkelde kernen, omdat de touwconstructie de krachten op de kern opheft. Vele jaren later zijn kurkentrekkers in de kabel en kernbreuken in deze toepassing al lang vergeten. Als u ook uitdagingen heeft waar uw kabel vandaag de dag niet aan voldoet, kan dit de eerste stap zijn om samen met ons een oplossing te vinden.
Gemakkelijk te vinden, selecteer het juiste type, bereken de levensduur en bestel online

Productwijzer
Vind snel de juiste kabel

Levensduurcalculator
Bereken de levensduur van elke chainflex kabel

Kopertoeslag rekenmachine
Bereken de kopertoeslag op basis van de dagprijs

Configurator voor kabel op maat
Configureer uw kabel op maat in slechts 3 minuten



Customer Service:
Telefonisch: Maandag tot vrijdag 8.00 - 17.00
LiveChat: Maandag tot vrijdag 8.00 - 17.00
Whatsapp: Maandag tot vrijdag 8.00 - 17.00
Plan een afspraak
Plan een afspraak met een expert