Verander van taal :
Verticaleorderverzameltrucks: De verticale orderverzameltrucks van de EK-X-serie zijn bijzonder indrukwekkend in het brede assortiment van Still - het in Hamburg gevestigde bedrijf maakt deel uit van de Kion Group, die op zijn beurt de op één na grootste vorkheftruckfabrikant ter wereld is met een omzet van bijna 4,5 miljard euro (2013). Hun taak is om de pallets te benaderen waarvan de bestuurder de afzonderlijke dozen verwijdert in de smalle gangpaden van een hoogbouwmagazijn. De orderverzamelaars bereiken verzamelhoogtes tot twaalf meter en kunnen dankzij het modulaire ontwerpprincipe perfect worden aangepast aan de individuele toepassing. De koper kan bijvoorbeeld kiezen uit verschillende cabines, hefmasten, bedieningspanelen en batterijsystemen, en er kunnen ook opties op maat worden gerealiseerd.


Still gebruikt het doorbuigingsprincipe al voor kabelgeleiding in kleinere orderverzameltrucks en het heeft zijn waarde bewezen. Voor de EK-X serie werd de zijdelingse geleiding van de rol iets verbeterd vanwege de langere kabellengten - en toen bleek al snel uit de eerste tests dat deze oplossing hier helaas niet werkt. Volker Haspel, verantwoordelijk voor elektrische ontwikkeling bij Kion Systems: "De kabels die we normaal gebruiken torderden en zagen eruit als een kurkentrekker. Kort daarna faalden ze in de test. Het testen van dergelijke kabels is een complexe taak op zich. Ze maken relatieve bewegingen in het hefframe en de bewegingen van de orderverzamelaars zijn zeer dynamisch. Je moet ook rekening houden met de trekkracht die hier optreedt in tegenstelling tot energiekettingkabels."

De tests in de laboratoria van beide bedrijven toonden aan dat de speciale chainflex® kabelstructuur met bundelstranding ook heel goed op de rollen houdt. De aders worden eerst tot bundels geslagen, die op hun beurt rond een kernelement met een kleine steeklengte worden geslagen. Dit kernelement dient niet alleen als vulmiddel, maar is ook ontworpen als trekontlasting. Het resultaat doet sterk denken aan een staalkabel. Om deze stabiele strengstructuur extra te ondersteunen, wordt een mantel onder druk geëxtrudeerd om de kern in de lengterichting te geleiden. Al deze maatregelen minimaliseren de krachten die in de kabel worden opgewekt en houden de structuur in stand.
De speciale materialen van de mantel en de verwerking ervan helpen ook aanzienlijk bij de duurzaamheid. Er is aangetoond dat de vorm van de katrol geen invloed heeft op de levensduur. Dit maakte de beslissing duidelijk voor de ontwerpers van Still en de kabel werd gedefinieerd als de standaard voor de EK-X mast. Er wordt een chainflex® kabel met bundeldraad en TPE mantel gebruikt, die tussen de 4,50 en 16 meter lang is in de orderverzameltrucks. Het staat buiten kijf dat ze zwaar worden belast. In veel toepassingen worden de apparaten continu gebruikt, zodat de mast altijd in beweging is. De kabels van Chainflex® bewegen onder deze omstandigheden net zoals ze dat doen in de vele duizenden toepassingen van energiekettingen. Still heeft dus een oplossing gevonden voor een probleem dat ontstond door de gewijzigde geometrie van de mast en de rondselpoelie. De kabelspecialisten van igus® hebben ook een nieuw inzicht gekregen: Ze weten nu dat hun kabels niet alleen geschikt zijn voor kettingen, maar zich ook bewijzen in rolgeleidingen.

Customer Service:
Telefonisch: Maandag tot vrijdag 8.00 - 17.00
LiveChat: Maandag tot vrijdag 8.00 - 17.00
Whatsapp: Maandag tot vrijdag 8.00 - 17.00
Plan een afspraak
Plan een afspraak met een expert