De tunnelgraafmachines van Herrenknecht AG, Schwanau-Allmannsweier, zijn altijd afgestemd op de taak en de geologische en hydrologische omstandigheden. In 2010 kreeg Herrenknecht de opdracht voor de bouw van een tunnelboormachine (TBM) voor de aanleg van een verkeerstunnel in de haven van Miami, de "Port of Miami Tunnel". De reden hiervoor is dat dagelijks bijna 16.000 voertuigen de wegen van en naar de cruise- en vrachthaven in Miami verstoppen. De oplossing van Herrenknecht is een TBM van het aarddrukschildtype. De hele machine weegt 2.500 ton en is 110 meter lang.
Hoewel alle TBM's op maat worden gebouwd, hebben ze gemeen dat ze meestal bijna continu in bedrijf zijn vanaf de dag dat ze in gebruik worden genomen tot aan de doorbraak, wat hoge eisen stelt aan de belastingsweerstand, ook met betrekking tot de energievoorzieningssystemen. Deze zijn nodig omdat er een hele reeks verschillende kraansystemen wordt gebruikt in de tunnelgraafmachine voor de meest uiteenlopende taken. Dit zijn zogenaamde materiaalkranen, die bijvoorbeeld pijpen, kabeltrommels en ander werkplaatsmaterieel van de bevoorradingsvoertuigen naar de betreffende werklocatie transporteren. Deze pijpenleggers, kabeltrommels en werkplaatskranen spelen een uiterst belangrijke rol in het totale proces. Ze zijn verantwoordelijk voor de respectievelijke bevoorrading. Een werkplaatskraan of bandmateriaalkraan wordt gebruikt om de transportband te verlengen.