Kies uw leveringslocatie

De keuze van de land/regio-pagina kan invloed hebben op verschillende factoren zoals prijs, verzendopties en beschikbaarheid van producten.
Mijn contactpersoon
Selecteer locatie

Na selectie van uw postcode, wijzen wij u het relevante personeel toe dat u meteen van dienst is.

BE(NL)

Buskabel voor kabelrupsen

Geavanceerde busoplossing voor een hoge data-overdracht

Omdat automatisering in de afgelopen paar jaar is uitgebreid, zijn de vereisten voor gegevensoverdracht gestaag toegenomen. Afstanden waarover data worden verplaatst van sensor naar evaluatie-eenheid zijn eenvoudige één-op-één verbindingen. Hiervoor werden datakabels gebruikt. Nu worden ze beetje bij beetje vervangen door bussystemen, die snellere, complexere communicatie binnen het systeem mogelijk maken. Dit vereist de bijbehorende buskabels, die goed zijn in het overdragen van digitale signalen met hun steile flanken. Deze kabels zijn als het ware speciale datakabels die speciaal gebouwd zijn voor de eisen van het betreffende bussysteem. In het eenvoudigste geval kan dit kleur en ader/diameter zijn of bepaalde capacitieve of inductieve eigenschappen die de noodzakelijke karakteristieke golf-impedantie mogelijk maken. Vandaag de dag vormen deze kabels de basis voor bekende bussystemen zoals Profibus, Profinet en CAN-bus, maar ook USB en CC-Link. We tonen u de functies welke een continu werkende gegevensoverdracht hier mogelijk maken.
 
Koop buskabels

Alternatieve tekst moet nog worden vervangen

Ethernet

Veel bussystemen zijn gebaseerd op Ethernet. Bekende merken zijn onder andere Profinet, CC-Link IE, EtherCat en Sercos. Ze zijn stuk voor stuk gebaseerd op een structuur die al vele jaren wordt gebruikt in mainframes en PC's. Ethernet wordt beschreven in categorieën die frequenties en datavolume-capaciteiten beslaan van 100 Mbps tot 10 Gbps. De termen CAT5, CAT5e, CAT6A en CAT7 worden frequent gebruikt. Deze kabels bevatten twee of vier paren in een afgeschermd paar of geheel afgeschermd ontwerp, afhankelijk van de vereisten. We hebben een overzicht gemaakt dat rekening houdt met de mechanische parameters naast de zojuist genoemde elektrische parameters.

Hier heeft u de mogelijkheid om de CFBUS-buskabel als een virtueel, driedimensionaal model te ervaren

Buskabel CFBUS.045

Profinet

Profinet is één van de populairste buskabels voor gebruik in de industrie. De real-time optie en het modulaire concept maken het bij uitstek geschikt voor een groot deel van de toepassingen. igus kent negen verschillende mechanische kwaliteiten Profinet kabel, van PVC-kabels tot PUR-kabels, tot kabels voor buitengewone toepassingen zoals diegene waarbij torsiebewegingen een rol spelen of daar waar een grote sterkte nodig is. Profinet past binnen de Industriële Ethernet standaard, naast bussystemen zoals Sercos, EtherCat en CC-Link IE. igus is lid van de Profinet gebruikersorganisatie en voldoet aan alle vereiste marktstandaarden.
Alternatieve tekst moet nog worden vervangen

Alternatieve tekst moet nog worden vervangen

SPE

Single Pair Ethernet (SPE), de nieuwste uitbreiding in de groep van bussystemen. De nieuwe bustechnologie werd geïntroduceerd in 2019 en heeft sindsdien in toenemende mate de markt veroverd. Deze innovatie biedt nieuwe capaciteiten voor de snelgroeiende IIoT-markt. Wat hier bijzonder is, is het nieuwe ontwerp van de kabel: een enkel paar, maar nog steeds met de mogelijkheid om en CAT5e signaal over te dragen. Wij werken gestaag samen met de SPE-organisatie omtrent het verfijnen en standaardiseren van deze technologie. Deze technologie heeft opmerkzame mogelijkheden, met name bij toepassingen waarbij er sprake is van een krappe installatieruimte.

Profibus

Vandaag de dag is Profibus één van de belangrijkste industriële buskabels. Deze werd ontwikkeld in de jaren negentig van de vorige eeuw en werd al snel de standaard voor betrouwbaarheid en grote datahoeveelheden. De Profinet Nutzer Organisation (PNO), Duitslands regionale PI Association, houdt zich bezig met de technische verfijning en coördinatie van verschillende bedrijven die lid zijn, zoals igus. De kabel, met zijn rode en groene schuimkernen, is zeer onderscheidend. igus biedt chainflex Profinet kabels in PVC, PUR en TPE-ontwerpen voor elke bewegende kabelrupstoepassing.
Alternatieve tekst moet nog worden vervangen

Alternatieve tekst moet nog worden vervangen

CAN bus

De CAN-bus is bijzonder solide en opmerkelijk vanwege zijn robuuste netwerkprotocol. Haar wortels liggen in de automotive industrie, en kan vandaag de dag algemeen worden aangetroffen in industriële systemen. Het speciale kenmerk van deze CAN-bus kabels is dat ze leverbaar zijn met verschillende dwarsdoorsneden zoals nodig zijn voor verschillende toepassingen met één of twee paren. Net als bij andere bussystemen, biedt chainflex kabels voor lineaire kabelrupsen en voor torsie.

Andere buskabels

Buskabels worden gebruikt in een variëteit aan toepassingen, en bussystemen voor computers of consumenten-elektronica worden ook algemeen ingezet in industriële toepassingen. Eén voorbeeld is USB 2.0 en USB 3.0, welke kenmerkende connectoren hebben en vaak te vinden zijn op industriële camera's. Hetzelfde geldt voor DVI, een typische monitor-interface. Er zijn ook chainflex oplossingen voor deze buskabels. Sommige toepassingen vereisten prominente bussystemen zoals INTERBUS of DeviceNet, welke deel uit maken van de CFBUS buskabelfamilie. Verder is er nog de prominente ASi buskabel, welke gemakkelijk identificeerbaar is in elk systeem vanwege haar gele kleur en vierkante hoeken.
Alternatieve tekst moet nog worden vervangen

Wat maakt een buskabel tot een speciale datakabel?

De functie van een buskabel, voor wat betrekt de overdracht van laag energetische signalen, lijkt op die van een datakabel. De sleutel zit niet in grote stroomlopen, maar in een goede signaaloverdracht op de lange duur. De kabel verschilt van een datakabel vanwege haar elektrische ontwerp, dat speciaal is geharmoniseerd met het bussysteem. Het heeft ook verschillende elektrische waarden en mechanisch ontwerp (doorsnede en kleur van de ader). Een buskabel is zogezegd een speciale datakabel.

Tip van een expert

Buskabel in beweging – wat is er anders?

Een ontwerp voor een buskabel zal zich richten op een goede gegevensoverdracht. Gegevensoverdracht hangt af van de configuratie van componenten zoals afscherming en aders, welke de overdrachtskwaliteit bepalen, omdat ze de basis vormen van de capacitieve waarden van een kabel. Positiewijzigingen tijdens beweging, welke op haar beurt de kwaliteit van de gegevensoverdracht beïnvloedt. Het speciale ontwerp waarborgt constant goede gegevensoverdracht-eigenschappen. Is een continue hoge kwaliteit gegevensoverdracht belangrijk voor u, of heeft u op dit vlak moeilijkheden gehad? Dan bespreken wij dit graag met u. Stuur ons gewoon een e-mail.
Tip van een expert

Buskabels op een lange rijweg

Onze blogpost over het onderwerp

Buskabels voor lange rijwegen en de alternatieven

Bij lange rijwegen moeten onze producten permanent bestand zijn tegen een zware belasting. Want zodra we het hebben over lange rijwegen, rijst vaak de vraag naar de maximale transmissielengte, bijvoorbeeld in het geval van een buskabel.

In onze blogpost werpen we licht op dit onderwerp en laten we de mogelijkheden zien die ermee samenhangen.


De juiste nog niet gevonden?


Kent u onze online tools al?

Zoek en kies eenvoudig een geschikt type, bereken de levensduur en bestel deze online
 
Productwijzer

Productwijzer

Snel naar precies de juiste kabel
 Levensduurcalculator

Levensduurcalculator

Bereken de levensduur van elke chainflex kabel
Kopercorrectie-calculator

Kopercorrectie-calculator

Bereken de huidige kopertoeslag
chainflex configuratoren

Configurator voor speciale kabels

Configureer uw individuele kabel in slechts drie minuten

kabelrups

Bent u nog op zoek naar een kabelrups voor uw kabel?

readychain

... of alles al geconfectioneerd?

... bij voorkeur met geïntegreerde conditiebewaking?



Advies

Ik beantwoord graag uw vragen persoonlijk

Photo
Mitch Joensson

Technische Binnendienst e-chains® en chainflex®

Schrijf e-mail

Shipping and consultation

Persoonlijk:

Maandag t/m vrijdag van 8.00 uur - 20.00 uur.
Op zaterdagen 8.00 uur tot - 12.00 uur.

Online:

24h


The termen "Apiro", "AutoChain", "CFRIP", "chainflex", "chainge", "chains for cranes", "ConProtect", "cradle-chain", "CTD", "drygear", "drylin", "dryspin", "dry-tech", "dryway", "easy chain", "e-chain", "e-chain systems", "e-ketten", "e-kettensysteme", "e-loop", "energy chain", "energy chain systems", "enjoyneering", "e-skin", "e-spool", "fixflex", "flizz", "i.Cee", "ibow", "igear", "iglidur", "igubal", "igumid", "igus", "igus improves what moves", "igus:bike", "igusGO", "igutex", "iguverse", "iguversum", "kineKIT", "kopla", "manus", "motion plastics", "motion polymers", "motionary", "plastics for longer life", "print2mold", "Rawbot", "RBTX", "readycable", "readychain", "ReBeL", "ReCyycle", "reguse", "robolink", "Rohbot", "savfe", "speedigus", "superwise", "take the dryway", "tribofilament", "triflex", "twisterchain", "when it moves, igus improves", "xirodur", "xiros" en "yes" zijn wettelijk beschermde handelsmerken van igus® GmbH/Keulen in de Bondsrepubliek Duitsland en, indien van toepassing, in sommige andere landen. Dit is een niet-uitputtende lijst van handelsmerken (bijv. lopende handelsmerkaanvragen of geregistreerde handelsmerken) van igus GmbH of gelieerde ondernemingen van igus in Duitsland, de Europese Unie, de VS en/of andere landen of rechtsgebieden.

igus® GmbH benadrukt dat het geen producten verkoopt van de bedrijven Allen Bradley, B&R, Baumüller, Beckhoff, Lahr, Control Techniques, Danaher Motion, ELAU, FAGOR, FANUC, Festo, Heidenhain, Jetter, Lenze, LinMot, LTi DRiVES, Mitsubishi, NUM, Parker, Bosch Rexroth, SEW, Siemens, Stöber en alle andere drive-fabrikanten die worden genoemd op deze website. De producten die worden aangeboden door igus® zijn die van igus® B.V.