Verander van taal :

Kunststof is een veelbesproken materiaal. We weten dat de hoogwaardige kunststoffen van igus een bijdrage kunnen leveren aan de bescherming van hulpbronnen en het milieu en hebben dit aspect tot de focus van onze bedrijfsactiviteiten gemaakt. Ons verklaarde doel is om in 2025 CO₂-neutraal te zijn in het gebruik van onze gebouwen en productie.
Om dit doel te bereiken, implementeren we verschillende maatregelen, waarvan we er een aantal aan u presenteren op deze pagina en in de brochure "Onze weg naar duurzaamheid". We beschouwen de kunststoffen van onze producten in drie fasen:
We streven naar voortdurende verbeteringen in ons milieu- en energiebeheer. Daarbij zetten we ons in voor een duurzame bedrijfsstrategie met betrekking tot ecologische, economische en sociale aspecten. We hebben deze samengevat in ons energie- en milieubeleid.
Elk jaar vervuilt wereldwijd 27 miljoen ton smeervet het milieu. Onze kunststoffen hebben geen smering nodig.
Onze boomplantactiviteiten begonnen in 2019 als kerstcadeaus voor klanten en zijn sindsdien uitgegroeid tot een groot aantal herbebossingsprojecten. We hebbentot nu toe in totaal76.280 bomen geplant, niet alleen in Duitsland maar wereldwijd. Van jonge boompjes tot grote stadsbomen, we planten en verzorgen bomen en struiken in kleine en grote campagnes. Door nieuwe boomgebieden te creëren, willen we de CO

In december 2024 is igus toegetreden tot de Klimaatverklaring van Keulen en streeft samen met de andere partners naar klimaatneutraliteit voor de stad Keulen tegen 2035. Met deze stap bevestigen we opnieuw ons engagement voor duurzame bedrijfspraktijken en onze steun voor maatregelen ter bescherming van het stadsklimaat. Felix Hülder, Lean Engineer Green Production bij igus, over de nieuwe samenwerking: "Als bedrijf werken we momenteel aan de ontwikkeling van een holistisch plan, zowel voor de vestiging in Keulen als wereldwijd, dat een actieplan omvat met een overkoepelende strategie om klimaatneutraal te worden."
Duurzaamheid is een van de grootste uitdagingen van onze tijd, vooral in de industrie. Wij willen dit probleem aanpakken met onze chainflex-kabels. Wat doen we al om chainflex duurzamer te maken? Hoe kunnen we onze hoge kwaliteitsnormen handhaven en tegelijkertijd onze ecologische voetafdruk verkleinen? En kan de klant hier ook van profiteren?

Met onze igus:bike en het igus:bike platform willen we duurzame mobiliteit in de stad bevorderen. De fiets is bijna volledig gemaakt van plastic, voornamelijk van gerecycled plastic afval. Hij is robuust, onderhoudsarm en roestvrij en heeft geen extra smering nodig. We gebruiken het platform om de huidige stand van de techniek te laten zien en om fiets- en onderdelenfabrikanten te helpen netwerken en ideeën met elkaar uit te wisselen.

Vanaf 1 januari 2024 hebben we bij igus Duitsland onze verzending duurzamer gemaakt en een nieuwe verzendoptie geïntroduceerd: "UPS Carbon Neutral Shipping". Sindsdien verzenden we klimaatneutraal met UPS en wordt de CO2-uitstoot bij het verzenden van onze producten gecompenseerd. Dit gebeurt via erkende, wereldwijde projecten om broeikasgassen te verminderen, bijvoorbeeld door het regenwoud in Brazilië te beschermen, door afvalwaterzuivering in Thailand of door methaanterugwinning in Nederland.

Verwarmen met gas, is dat nodig? In het productieproces komt veel warmte vrij, daar moeten we toch iets mee kunnen doen? Hoe kunnen we de afvalwarmte benutten? Een team ingenieurs van igus stelde zichzelf deze vraag en begon het uit te proberen. Het resultaat: het concept voor een verwarmingssysteem dat gebruik maakt van de afvalwarmte van de machines. Het plan was om gebouwen op de site in Keulen niet langer met gas te verwarmen en het concept vrij toegankelijk te maken voor ingenieurs en werktuigbouwkundigen, met andere woorden: de industrie. We noemen het MHRS - Machine Heat Recovery System.

Links: aangespoeld afval in de apparaten; rechts: na inzameling
Elk jaar komt er 8 tot 12 miljoen ton plastic in de oceanen terecht, voornamelijk via rivieren. Plastic Fischer begint hier en verzamelt het afval in de rivieren, wat kosteneffectiever is dan vissen vanuit zee. Hoe werkt het project? De mensen ter plekke vissen het afval met behulp van apparatuur uit de rivieren en krijgen daar een regelmatig inkomen voor terug. Het ingezamelde plastic afval, dat meestal als niet-recyclebaar wordt gecategoriseerd, wordt naar thermische recyclinginstallaties gestuurd, waar het met energieterugwinning wordt verbrand. igus financiert de inzameling van in totaal 10.000 kg plastic afval. Dit heeft ten minste 34 mensen in Kanpur en Mangalore (India) een regelmatig inkomen opgeleverd voor de duur van de inzameling, met helpers die op sommige dagen meehelpen.

Elke dag drijft er een ton afval de Rijn af naar de Noordzee. Een enorme hoeveelheid. De Keulse vereniging K.R.A.K.E. organiseert al jaren afvalinzamelingsacties in en rond de Rijn. In september 2022 gingen ze een grote stap verder met de drijvende afvalval. De constructie, naar Londens voorbeeld, is een passieve val waarin drijvend afval drijft. De afvaloctopus wordt regelmatig geleegd door de clubleden en het afval wordt aan land verzameld. In samenwerking met de Universiteit van Bonn wordt dit afval wetenschappelijk geanalyseerd om een langetermijnonderzoek uit te voeren naar plastic afval in de Rijn.

In het verleden gebeurde het vaak dat nieuwe onderdelen van onze spuitgietmachines niet in de inzamelingscontainers terechtkwamen, maar op de vloer - en dus bij het afval. De hoeveelheid afval stapelde zich op door het grote aantal producties en het grote aantal machines. Door onze machines en transportband op verschillende manieren te optimaliseren, konden we de hoeveelheid afval verminderen met 21% in 2021 (productieafval + verwerkt materiaal). Gaten bij overgangen werden gedicht met magneetfolie, machines en opvangbakken werden voorzien van metalen platen en deksels of deksels, transportbanden werden gecentreerd en vastgezet, borstels en geleideplaten sturen onderdelen in het juiste pad, vloermarkeringen en stopwiggen zorgen voor de juiste positionering.

Lopende dieselgeneratoren van containerschepen in havens vormen een ernstig probleem. Fijnstof, stikstof- en zwaveloxiden en CO2 komen per ton in het milieu en de atmosfeer terecht. Met het iMSPO mobiele stopcontact hebben we in 2022 de mogelijkheid gecreëerd om containerschepen eenvoudig, snel en vooral flexibel van walstroom te voorzien. Als dit dan ook nog "groen" is, is de weg naar de "emissievrije haven" duidelijk.

In 2023 hebben we 89% minder CO****2 uitgestoten dan in 2020 (exclusief het wagenpark). Dit cijfer heeft betrekking op Scope 1- en Scope 2-emissies. De overstap naar groene stroom en klimaatneutraal gas in 2021 speelde hierbij een belangrijke rol. Verdere maatregelen zijn gepland of worden al geïmplementeerd voor 2025, die we in detail aan je zullen presenteren nadat je op de volgende link hebt geklikt.