Kies uw leveringslocatie

De keuze van de land/regio-pagina kan invloed hebben op verschillende factoren zoals prijs, verzendopties en beschikbaarheid van producten.
Mijn contactpersoon
Selecteer locatie

Na selectie van uw postcode, wijzen wij u het relevante personeel toe dat u meteen van dienst is.

BE(NL)

Revolutie in walstroomvoorziening voor cruiseschepen

LNG HYBRID binnenvaartschip: Innovatief project combineert loopplank met energietoevoersysteem

Samen met Aida Cruises initieerde Becker Marine Systems het innovatieve project voor 's werelds eerste LNG HYBRID-bak (zeeschip) om cruiseschepen van elektriciteit te voorzien terwijl ze in de haven liggen. Tot nu toe is er in Europa, met uitzondering van Hamburg, nog geen walstroomvoorziening voor cruiseschepen geïmplementeerd. Het implementeren van een permanent geïnstalleerd systeem is over het algemeen tijdrovend en kostenintensief en is tot nu toe door de havens vermeden.

Profiel

  • Wat was er nodig? Energietoevoersysteem, iglidur glijlager
  • Vereisten: Getij, golfvorming en beweging van schepen, IEC 80005, verweringseffecten
  • Industrie: Walstroom
  • Succes voor de klant: Energievoorzieningssysteem ontwikkeld door igus met maritieme goedkeuring, onderhoudsvrij systeem dankzij glijlagers
Ontdek de walstroomsector
LNG HYBRID binnenvaartschip

Probleem

Om een cruiseschip van stroom te voorzien, moet het LNG HYBRID binnenvaartschip worden aangesloten op een geschikte aansluitkast op de terminallocatie. Hiervoor moeten 4 stroomkabels + 1 nulleider + 2 besturingskabels + 1 optische kabel naar de wal worden overgebracht. Dit vereist een regelmatig getij (verandering van het waterpeil) van ca. 3,6 m, moet rekening worden gehouden met de vorming van golven door passerende schepen en de constante beweging van het LNG HYBRID-schip. Bovendien moeten de eisen van IEC 80005 en de eisen voor scheepsbouwklassen in het ontwerp worden geïmplementeerd en moet rekening worden gehouden met de verweringseffecten in de haven.
De installatieruimte op het LNG HYBRID-schip was zeer beperkt en vormde een grote uitdaging tijdens de ontwikkeling.

Oplossing

In opdracht van Becker Marine Systems ontwikkelde igus het allereerste energietoevoersysteem met maritieme goedkeuring van het classificatiebureau Bureau Veritas voor de verbinding van het LNG HYBRID-schip met het verbindingsplatform of de verbindingskast op de aanlegplaats in de haven van Magdeburg. Het energievoorzieningssysteem dient ook als loopplank of toegangsweg tot het binnenvaartschip. Het systeem bestaat uit de volgende onderdelen: basisframe, hefelement, kantelframe, zwenklager, telescopische overbrenging, kabelrups (met kabels en connectoren). Om het systeem zo onderhoudsarm mogelijk te maken, werden de lagers uitgerust met extra igus componenten, zoals het iglidur® glijlager.

LNG HYBRID-binnenvaartlagers Lagerpunten met extra iglidur glijlagers
LNG HYBRID binnenvaartplug Aansluitpunt voor de stekkers van de energietoevoer


The termen "Apiro", "AutoChain", "CFRIP", "chainflex", "chainge", "chains for cranes", "ConProtect", "cradle-chain", "CTD", "drygear", "drylin", "dryspin", "dry-tech", "dryway", "easy chain", "e-chain", "e-chain systems", "e-ketten", "e-kettensysteme", "e-loop", "energy chain", "energy chain systems", "enjoyneering", "e-skin", "e-spool", "fixflex", "flizz", "i.Cee", "ibow", "igear", "iglidur", "igubal", "igumid", "igus", "igus improves what moves", "igus:bike", "igusGO", "igutex", "iguverse", "iguversum", "kineKIT", "kopla", "manus", "motion plastics", "motion polymers", "motionary", "plastics for longer life", "print2mold", "Rawbot", "RBTX", "readycable", "readychain", "ReBeL", "ReCyycle", "reguse", "robolink", "Rohbot", "savfe", "speedigus", "superwise", "take the dryway", "tribofilament", "triflex", "twisterchain", "when it moves, igus improves", "xirodur", "xiros" en "yes" zijn wettelijk beschermde handelsmerken van igus® GmbH/Keulen in de Bondsrepubliek Duitsland en, indien van toepassing, in sommige andere landen. Dit is een niet-uitputtende lijst van handelsmerken (bijv. lopende handelsmerkaanvragen of geregistreerde handelsmerken) van igus GmbH of gelieerde ondernemingen van igus in Duitsland, de Europese Unie, de VS en/of andere landen of rechtsgebieden.

igus® GmbH benadrukt dat het geen producten verkoopt van de bedrijven Allen Bradley, B&R, Baumüller, Beckhoff, Lahr, Control Techniques, Danaher Motion, ELAU, FAGOR, FANUC, Festo, Heidenhain, Jetter, Lenze, LinMot, LTi DRiVES, Mitsubishi, NUM, Parker, Bosch Rexroth, SEW, Siemens, Stöber en alle andere drive-fabrikanten die worden genoemd op deze website. De producten die worden aangeboden door igus® zijn die van igus® B.V.