Knorr-Bremse GmbH, Division IFE, met hoofdkantoor in Kematen/Ybbs, Oostenrijk, is een toonaangevende ontwikkelaar en fabrikant van elektrisch aangedreven instapsystemen voor railvoertuigen. Het bedrijf bepaalt de normen voor schuifdeuren en zwenkschuifdeuren voor trams, metro's, voorstadstreinen, regionaal vervoer, hogesnelheidstreinen en passagierswagons. Johann Wilflinger, Group Manager System Development trade show, stond voor de uitdaging om een nieuw, technologisch geavanceerd instapsysteem voor railvoertuigen te ontwikkelen.
De nieuwe ontwikkeling moest niet alleen betrouwbaarder zijn, maar ook aanzienlijk kosteneffectiever dan het vorige model. Dit werd bereikt door af te zien van de kostenintensieve opstapmat en een gewijzigd aandrijfconcept dat riemaandrijvingen vervangt. Dit verminderde het gewicht, het aantal onderdelen en de doorrijhoogte van de glijdende trede. Een vereenvoudigd geleidingssysteem was ook bedoeld om vastlopen of zwaar lopen te voorkomen.
Een ander doel was om de levenscycluskosten te verlagen door de instaphulp zo onderhoudsvrij mogelijk te maken. Er mochten geen bedrijfsvloeistoffen zoals oliën of vetten worden gebruikt om de onderhoudskosten te minimaliseren. De glijstappen moesten te allen tijde perfect functioneren ondanks grote temperatuurschommelingen en een breed scala aan vervuilingen.