Verander van taal :

Profiel
Wat was er nodig?
Glijlager voor de zwenkkinematica van een A-frame
Vereisten:
Zelfsmerende en onderhoudsvrije glijlagers die bestand zijn tegen weersinvloeden en geschikt zijn voor hoge belastingen
Sector:
Offshore-industrie
Succes voor de klant:
Onderhoudsvrije en corrosievrije lagerpunten, kosteneffectieve, op maat gemaakte glijlagers

Ship & Yacht Engineering Ltd. is al vele jaren gespecialiseerd in de bekabeling en uitvoering van complexe scheepsbouw- en waterbouwprojecten. De oprichter en CEO, Erik Hofmann, ontwikkelt alles van hellingen tot cruiseschepen voor de scheepsbouw. Tijdens zijn werk met verschillende rederijen werd hij zich herhaaldelijk bewust van de nadelen die A-frames voorheen met zich meebrachten.
Daarom ontwikkelde hij een A-frame met onderhouds- en smeervrije zwenkkinematica dat een bewegingsradius van 180° mogelijk maakt: het zogenaamde linkagesysteem. Om de lagerpunten van de kinematica smeervrij te houden en het onderhoud tot een minimum te beperken, maakt Hofmann gebruik van iglidur® glijlagers.
In de haven van Leer in Oost-Friesland staat het op het eerste gezicht innovatieve A-Frame van Erik Hofmann. Op het tweede gezicht valt echter een cruciaal ding op: in tegenstelling tot andere hydraulisch bediende A-frames heeft dit A-frame geen externe cilinders. Dit is precies het grote voordeel van de ontwikkeling van Hofmann. Het hefsysteem wordt gekanteld met behulp van het hefsysteem. De cilinders en de speciale draaikinematica zijn ingebouwd in het frame van het A-frame en maken een bewegingsradius van 180° mogelijk.

Het A-Frame van Ship & Yacht Engineering Ltd. is al goedgekeurd door het classificatiebureau en kan lasten tot 20 ton tillen, afhankelijk van de zwenkhoek. Het wordt nu geïnstalleerd op een onderzoeksschip van Fugro, 's werelds grootste geodataspecialist, waar het gebruikt zal worden om bijvoorbeeld magnetometers in het water te laten zakken en er weer uit te halen.
Om ervoor te zorgen dat de zwenkbare kinematica ook soepel functioneren op volle zee en in zware weersomstandigheden, was Hofmann op zoek naar zelfsmerende, onderhoudsvrije glijlagers voor zijn zwenkbare kinematica, die kosteneffectief moesten zijn. Voorheen gebruikte hij bronzen bussen. Het weer spoelde het vet echter voortdurend uit de lagerpunten, zodat er voortdurend nieuw vet moest worden ingepompt om onvoldoende smering en corrosie te voorkomen, meldt de scheepsarchitect.

Via een aanbeveling kwam Hofmann terecht bij igus® GmbH uit Keulen, een ontwikkelaar en fabrikant van smeervrije hoogwaardige kunststoffen. Hun lagers van igutex® TX1 worden nu gebruikt in de draaikinematica van het A-Frame. Ze werden speciaal ontwikkeld voor toepassingen met hoge belastingen, minimaliseren de onderhoudsvereisten en vereisen geen extra smering.
"Onze glijlagers bevatten ingebouwd vast smeermiddel dat miljoenen keren is opgenomen in kamers in het materiaal. Dit betekent dat er altijd voldoende smeermiddel is om het lagerpunt te smeren. Dit voorkomt in de eerste plaats dat er onvoldoende smering optreedt," legt Uwe Sund, Product Manager voor iglidur® heavy-duty lagers, uit. Omdat er geen extra smeermiddel nodig is, is er geen noodzaak voor handmatige smering of een automatisch smeersysteem.
Klik hier voor de gebruikte producten
igutex® TX1 glijlager

Customer Service:
Telefonisch: Maandag tot vrijdag 8.00 - 17.00
LiveChat: Maandag tot vrijdag 8.00 - 17.00
Whatsapp: Maandag tot vrijdag 8.00 - 17.00
Plan een afspraak
Plan een afspraak met een expert