Kies uw leveringslocatie

De keuze van de land/regio-pagina kan invloed hebben op verschillende factoren zoals prijs, verzendopties en beschikbaarheid van producten.
Mijn contactpersoon
Selecteer locatie

Na selectie van uw postcode, wijzen wij u het relevante personeel toe dat u meteen van dienst is.

BE(NL)
Snel prototypes maken
met kunststof tandwielen

3D-geprinte kunststof tandwielen voor laadsysteem voor elektrische auto's


Profiel

  • Wat er nodig was: kunststof tandwielen voor prototypen
  • Productieproces: igus® 3D-printservice
  • Vereisten: slijtvastheid, robuustheid, snelle levering
  • Materiaal: iglidur i6
  • Industrie: automotive
  • Succes van de samenwerking: tijdbesparingen dankzij eenvoudige online configuratie en snelle levering, eliminatie van matrijskosten, diverse opties
Easelink, gevestigd in Graz, Oostenrijk, heeft het "matrix-laadsysteem" ontwikkeld, dat uit twee componenten bestaat. Op de parkeerplaats wordt een oplaadstation geïnstalleerd dat is aangesloten op het elektriciteitsnet. Een connector onderaan de elektrische auto zakt naar beneden wanneer de auto boven de plaat is geparkeerd. Het oplaadproces start automatisch, zodat de bestuurder geen kabel hoeft aan te sluiten - zoals bij inductief opladen, maar met 99 procent efficiëntie en tot tien keer meer oplaadvermogen. Tijdens het ontwikkelingsproces hebben de ontwerpingenieurs een productieklaar onderdeel gecreëerd door middel van verschillende prototypes. Om de kosten tot een minimum te beperken en toch een hoge kwaliteit te garanderen, gebruikten ze de 3D-printservice van igus.

Bespaar tijd en geld met de igus 3D-printservice

De toekomst moet in de e-mobiliteit liggen. Alleen konden de elektrische auto's tot nu toe niet zegevieren. Een belangrijke factor daarin is de onvoldoende ontwikkelde laadinfrastructuur. Voor veel bestuurders zijn de beschikbare oplaadfaciliteiten heel schaars. Easelink wil hier verandering in brengen. De innovatieve start-up heeft 'Matrix Charging' ontwikkeld, een voertuiglaadsysteem bestaande uit twee componenten: een laad-pad verbonden aan het elektriciteitsnetwerk is geïnstalleerd in het parkeerterrein. Een connector onderaan de elektrische auto zakt naar beneden wanneer de auto boven de pad is geparkeerd. Het laadproces start automatisch, zonder dat de bestuurder een kabel hoeft aan te sluiten – net zoals bij inductief laden, maar dan met tot wel tien keer zoveel laadvermogen en met 99% efficiency.Tijdens de ontwikkeling, moeten ontwerpers een via verschillende prototypes een component benaderen dat langzaam productieklaar wordt. Wanneer kosten en tijd uit de hand lopen in deze fase, kan het maken van prototypes een struikelblok vormen. Maar Easelink produceerde de componenten vakkundig. Ze gebruikten de 3D-printer om de tandwielen in het mechanisme te maken van elk van de connector-prototypen.
Matrix oplader met 3D-geprinte tandwielen gemaakt van iglidur-materiaal, met een elektrische auto

Snel online geconfigureerd

Het kost ongeveer 60 seconden om een online tandwielontwerp te maken voor de igus 3D-printservice. Levering is dan al mogelijk vanaf 24 uur. Tandwielen die met industriële printers zijn gemaakt, zijn na maximaal drie dagen klaar voor verzending. "Bij het bouwen van prototypes, zijn een hoge flexibiliteit en snelle levertijden cruciaal," zegt Hermann Stockinger, oprichter van Easelink. "Het zijn precies deze factoren die we waarderen bij igus - snel tandwielen in vele variaties kunnen selecteren en afdrukken met de online configurator." Nog een voordeel, samen met de onovertroffen tijdsbesparing, zijn de lage kosten van de igus service, omdat alle tooling-kosten wegvallen. Een ontwerpingenieur hoeft alleen maar de tandwielmodule te selecteren en het aantal tanden en de koppeloverdracht te specificeren. De configurator creëert een 3D model van het tandwiel, de basis voor het 3D-printen. Honderden varianten van enkele en dubbele tandwielen kunnen worden gecreëerd zonder gebruik te maken van computer-aided-design (CAD) software.
Matrix oplader met 3D-geprinte tandwielen gemaakt van iglidur-materiaal

iglidur i6 voor hoge slijtvastheid

Het meest geschikte materiaal voor tandwielen is iglidur I6. Het high-performance kunststof is bestand tegen temperaturen van -40 tot +80°C, is drukbestendig tot 44 MPa en is uiterst slijtvast. Het is aangetoond in laboratoriumtesten dat het significant robuuster is dan het klassieke polyoxymethyleen (POM). Hier werden tandwielen ingezet met een toerental van 12 tpm en belast met 5 Nm koppel. Het resultaat: het 3D-geprinte tandwiel gemaakt van iglidur I6 werkte nog steeds na miljoenen cycli en de slijtage was amper meetbaar. Dit in tegenstelling tot een bewerkt tandwiel gemaakt van POM. Dit was al versleten na 321.000 cycli en was defect na 621.000 cycli.

Andere toepassingsrapportages



The termen "Apiro", "AutoChain", "CFRIP", "chainflex", "chainge", "chains for cranes", "ConProtect", "cradle-chain", "CTD", "drygear", "drylin", "dryspin", "dry-tech", "dryway", "easy chain", "e-chain", "e-chain systems", "e-ketten", "e-kettensysteme", "e-loop", "energy chain", "energy chain systems", "enjoyneering", "e-skin", "e-spool", "fixflex", "flizz", "i.Cee", "ibow", "igear", "iglidur", "igubal", "igumid", "igus", "igus improves what moves", "igus:bike", "igusGO", "igutex", "iguverse", "iguversum", "kineKIT", "kopla", "manus", "motion plastics", "motion polymers", "motionary", "plastics for longer life", "print2mold", "Rawbot", "RBTX", "readycable", "readychain", "ReBeL", "ReCyycle", "reguse", "robolink", "Rohbot", "savfe", "speedigus", "superwise", "take the dryway", "tribofilament", "triflex", "twisterchain", "when it moves, igus improves", "xirodur", "xiros" en "yes" zijn wettelijk beschermde handelsmerken van igus® GmbH/Keulen in de Bondsrepubliek Duitsland en, indien van toepassing, in sommige andere landen. Dit is een niet-uitputtende lijst van handelsmerken (bijv. lopende handelsmerkaanvragen of geregistreerde handelsmerken) van igus GmbH of gelieerde ondernemingen van igus in Duitsland, de Europese Unie, de VS en/of andere landen of rechtsgebieden.

igus® GmbH benadrukt dat het geen producten verkoopt van de bedrijven Allen Bradley, B&R, Baumüller, Beckhoff, Lahr, Control Techniques, Danaher Motion, ELAU, FAGOR, FANUC, Festo, Heidenhain, Jetter, Lenze, LinMot, LTi DRiVES, Mitsubishi, NUM, Parker, Bosch Rexroth, SEW, Siemens, Stöber en alle andere drive-fabrikanten die worden genoemd op deze website. De producten die worden aangeboden door igus® zijn die van igus® B.V.