Verander van taal :
De "ConTrail MGN" is een van de topmodellen in het volledig geveerde mountainbike-assortiment van Bergamont. Lichtgewicht iglidur® polymeer glijlagers van igus® worden gebruikt bij de uitvaleinden van de achtervering voor zware toepassingen. De definitie van de draaipunten speelt een zeer belangrijke rol in het ontwerp van een achtervering. Thomas Marquardt: "We hebben een precies idee van hoe een fiets moet rijden en voeren tijdens de ontwikkeling uitgebreide tests uit." Dit geldt niet alleen voor de positionering van de draaipunten en dus de kinematica, maar ook voor de keuze van de lagers. Bergamont gebruikte oorspronkelijk kogellagers op alle lagerpunten van zijn "Fullys". De "Contrail MGN" is de eerste fiets die van dit principe afwijkt. "Bij de twee voorste draaipunten," zegt Marquardt, "dus bij de verbinding tussen de achterbrug en het frame, gebruiken we diepgroefkogellagers omdat de lagers hier een relatief grote draaibeweging maken. Bij het achterste gewricht, op de achteras, hebben we dit keer voor een nieuwe aanpak gekozen en gebruiken we een glijlager."

Voor de ontwerper zijn hier goede redenen voor, waarvan de belangrijkste de laterale stijfheid is. Een glijlager biedt een veel groter contactoppervlak dan een rollager. "Zelfs onder zeer zware belastingen en grote zijdelingse krachten wiebelt er niets," legt Marquardt uit.
De iglidur® glijlagers zijn ook zeer goed bestand tegen de hoge drukbelasting die op dit lagerpunt optreedt. "De druk wordt ook zeer goed verdeeld over het grotere oppervlak." Bergamont werd ondersteund door igus® tijdens de tests met het glijlager op de achterwielophanging. Dit omvatte ook de selectie van het optimale glijlagermateriaal. René Achnitz, Global Product Manager iglidur® glijlager: "In de eerste tests gebruikten we het allround materiaal iglidur® G, maar toen realiseerden we ons dat iglidur® J geschikter was."

Het lag voor de hand dat de tests aanvankelijk begonnen met iglidur® G. Dit universele materiaal voor bijzonder zuinige lagers biedt het breedste toepassingsgebied. iglidur® J biedt echter een hogere dimensionale stabiliteit in vochtige omstandigheden, en met deze parameter moest ook rekening worden gehouden in het fietsontwerp.
Natuurlijk rijden de fietsen vaak door waterlopen en plassen en worden ze na gebruik vaak schoongemaakt met een tuinslang of zelfs een hogedrukreiniger. Thomas Marquardt: "Zelfs deze belastingen hebben geen invloed op de polymeer glijlagers."
De zelfsmerende iglidur® polymeerglijlagers beloven een lange en voorspelbare levensduur. De verkoopafdeling moest echter eerst de vakhandel overtuigen. Thomas Marquardt: "Een paar jaar geleden hadden we al glijlagers gebruikt, maar die waren gemaakt van andere materialen en waren te klein. Daarom was er behoefte aan informatie en training." De dealers zijn echter helemaal tevreden met de huidige oplossing, want de feedback van fietseigenaren is altijd positief geweest. De torsiesterkte van de fiets is erg goed en de vering reageert erg snel, meldt Marquardt.
Het zeer zorgvuldige ontwerp van het lagerpunt draagt hier zeker aan bij. Bij de productie van de fiets worden de lagers met lichte druk in de swingarm geperst. Bovendien wordt er een metalen huls in het lager gestoken, die de eindstop vormt voor het aandraaien van de schroeven. Dit zorgt ervoor dat de lagers draaibaar blijven, zelfs na montagewerkzaamheden door de fietseigenaar.

Onze glijlagers
Alles over onze iglidur® glijlagers in één oogopslag: Standaard- en speciale onderdelen, productinnovaties, laboratoriumtests en meer

iglidur® in de MTB
Achterbrug, vork, zadelpen en co. - toepassingsgebieden voor iglidur® glijlagers in mountainbikes

Customer Service:
Telefonisch: Maandag tot vrijdag 8.00 - 17.00
LiveChat: Maandag tot vrijdag 8.00 - 17.00
Whatsapp: Maandag tot vrijdag 8.00 - 17.00
Plan een afspraak
Plan een afspraak met een expert