Verander van taal :

Het lager wordt bij AGCO Feucht GmbH alleen tijdens de montage gesmeerd om het inbrengen van de as te vergemakkelijken.
Sinds 2011 maakt de locatie Feucht deel uit van de AGCO Groep, een van de drie grootste fabrikanten van landbouwmachines ter wereld met ongeveer 20.000 werknemers, een omzet van ongeveer 7,5 miljard US dollar en sterke merken als Fendt, Massey Ferguson en Fella. De traditie van landbouwtechnologie op de locatie is echter veel ouder, namelijk precies 100 jaar oud: "Bayerische Eggenfabrik AG" werd opgericht in Feucht in 1918 en het merk Fella werd opgericht in 1921. Vandaag de dag schept het deel uitmaken van een wereldwijde onderneming de voorwaarden voor een internationale aanwezigheid: vanuit Feucht worden machines geleverd aan ongeveer 120 landen.

Een iglidur lagerbus geleidt de draaiende maaibalk in het basisframe van het maaidek. Er treden zeer hoge radiale en axiale belastingen op, die de iglidur-lagers al jaren met succes beheersen.
Een belangrijk ontwerpelement, vooral voor de grotere maaiers, is de beweegbare bevestiging van de maaibalken aan het basisframe. In transportstand worden de maaibalken omhoog geklapt; op locatie worden ze hydraulisch in horizontale positie gedraaid. De lagers zijn gemonteerd met igus® lagerbussen gemaakt van iglidur® hoogwaardige kunststoffen met geïntegreerde smeermiddelen.
Het feit dat op dit kritieke punt kunststof wordt gebruikt, vereist op zijn minst enige uitleg. Want de krachten en omstandigheden waaraan de lagers worden blootgesteld, zijn meer dan ongunstig. De tractor rijdt met snelheden tot 15 km/u over oneffen terrein. De maaigereedschappen raken stenen en andere obstakels, waardoor de lagers telkens zwaar worden belast. De temperaturen kunnen ook extreem zijn en omdat er altijd in droge omstandigheden wordt gemaaid, is er veel stof en vuil in de omgeving. Daarbij komt nog het gewicht van de maaibalk zelf, dat ook invloed heeft op de lagers.

Jochen Gnann, Director Supply Chain bij AGCO Feucht GmbH (rechts) in gesprek met André Hock, Technical Sales Consultant bij igus.
Over het geheel genomen kun je je het bollager voorstellen als een duurbelastingstest - die het igus® lager met gemak over een zeer lange periode doorstaat. "We gebruiken de igus® lagerbussen al jaren, hebben sindsdien duizenden machines gebouwd en zijn zeer tevreden met deze oplossing," legt Jochen Gnann uit.
Er waren verschillende redenen om de tot dan toe gebruikte messing lagers te vervangen: "Metaal-op-metaalcontact is altijd moeilijk bij bewegende onderdelen. We waren ook op zoek naar een lager dat niet gesmeerd hoefde te worden, omdat de boer niet wil smeren en in de zeer stoffige omgeving zou dit snel leiden tot vuil dat aan het lager blijft kleven." Naast de technologie spreekt ook de kosteneffectiviteit in het voordeel van de iglidur® lagerbussen: De markt voor landbouwmachines is erg prijsgevoelig en de kunststof lagers zijn goedkoper dan messing bussen.
AGCO Feucht GmbH gebruikt de iglidur® glijlagers van igus® niet alleen op de kritieke verbinding tussen het basisframe en de maaibalk, maar ook - meestal in kleinere afmetingen - op diverse andere lagerpunten op de maaiers, schudders en zwadharken. Er is een eenvoudige reden waarom de foto ingevette lagers toont. Het vet wordt alleen gebruikt door het productiepersoneel om het inbrengen van de as te vergemakkelijken. Tijdens het gebruik hebben de lagerpunten helemaal geen smering nodig - gedurende vele jaren van ruw gebruik op de graszode. De conclusie van Jochen Gnann: "Klein onderdeel - groot effect."

Customer Service:
Telefonisch: Maandag tot vrijdag 8.00 - 17.00
LiveChat: Maandag tot vrijdag 8.00 - 17.00
Whatsapp: Maandag tot vrijdag 8.00 - 17.00
Plan een afspraak
Plan een afspraak met een expert