"We hebben veel bewegende delen in de hefinrichting, die allemaal moeten worden ondersteund. igus® geniet als glijlagerspecialist een uitstekende reputatie in Zwitserland. Voor mij was het dus duidelijk dat het igus® zou worden, en ik heb meteen 100 bussen van het standaardmateriaal van de homepage iglidur ® G besteld voor het testdoel," zegt Thomas Hollenstein over de redenen. In totaal zijn er 28 van deze bussen gebruikt in de Schleppfix, verdeeld over de hele giek. De twee zijarmen zijn afzonderlijk opgehangen en kunnen dus vrij zwenken. "Bij de zijarmen realiseerden we ons dat er enorme krachten op deze lagerpunten werken. Na overleg met de experts van igus® hebben we toen gekozen voor een vezelcomposietmateriaal van igus®, de igutex ® TX1", bevestigt Hollenstein, en Axel Ebert, Key Account Manager bij igus® Zwitserland, voegt hieraan toe: "iglidur® G is een van onze kosteneffectieve standaardmaterialen in de glijlagersector en is met een oppervlaktedruk tot 80 MPa ideaal geschikt voor de meeste toepassingen. Op het lagerpunt op de zijarm van de Schleppfix werken echter aanzienlijke zwellingskrachten op het materiaal in. Speciaal voor dergelijke toepassingen hebben we de nieuwe igutex® vezelcomposiet productlijn ontwikkeld - slijtvast en vormvast tot 200 MPa oppervlaktedruk." De igutex® materialen voor hoge belastingen combineren een hoge slijtvastheid met het vermogen om hoge (statische) belastingen, schokken en randbelastingen te weerstaan - waardoor ze perfect zijn voor deze toepassing.
Schleppfix gebruikt een speciale oplossing met een relatief lang lager van 120 millimeter om het hele onderdeel uit te boren en zo het hoogste geprojecteerde oppervlak voor belastingabsorptie te bereiken. Ook igutex ® TX1-trekschijvenworden in de Schleppfix gebruikt om een optimale axiale aanloop te garanderen. Het igutex® vezelcomposietmateriaal heeft dezelfde voordelen als het iglidur® materiaal: smeer- en onderhoudsvrij, corrosievrij, hoge vuil- en mediabestendigheid en nog veel meer.