Manuel Prager, CEO van chike, legt uit hoe zijn broer Tobias Prager, een afgestudeerd natuurkundige, op het idee kwam om de innovatieve transportfiets te ontwikkelen: "Toen mijn broer en schoonzus hun tweede kind kregen, gingen ze op zoek naar een transportfiets voor in de stad - als alternatief voor de auto. De fietsen op de markt waren echter te lang of te log en onhandig voor hen. Daarom ontwikkelde hij chike. Een elektrische bakfiets die met een breedte van 73 centimeter compact genoeg is om door alle standaarddeuren te passen en met een lengte van minder dan 2 meter net zo licht en wendbaar is als een klassieke fiets."
Het hart van de chike is een geveerd veersysteem. Hierdoor is de fiets wendbaar en kan de berijder bochten nemen als op een normale fiets. Dit maakt het ook mogelijk om het zwaartepunt te verhogen en het kinderzitje boven de wielen te monteren. Dit resulteert in een smallere spoorbreedte in vergelijking met klassieke bakfietsen met drie wielen. "Het ontwerp van dit kantelbare chassis met een dubbel wishbonesysteem was een van onze grootste uitdagingen," herinnert Prager zich. We moesten onder andere geschikte onderdelen vinden, zoals stanguiteinden voor de trekstangen of glijlagers voor de wishbones, die licht, onderhoudsarm en weerbestendig zijn.